O anatomie a bicicletelor de cursă și geografia performanței în Marile Tururi

 

De la oțel la carbon: O anatomie a bicicletelor de cursă și geografia performanței în Marile Tururi



1. Introducere: Ciclismul de performanță și conexiunea cu geografia

Marile Tururi de ciclism, precum Turul Franței sau Turul Italiei, transcend statutul de simple competiții sportive, devenind evenimente globale care celebrează anduranța umană și inovația inginerească pe un fundal natural și cultural vast. Aceste curse nu sunt doar o demonstrație de forță și strategie individuală, ci și un dans complex între sportiv, mașinărie și mediul înconjurător. Bicicleta de cursă, un vehicul aparent simplu, este de fapt o entitate modelată continuu de forțele naturii, de cerințele extreme ale performanței și de ingeniozitatea tehnică a omului. Fiecare componentă, de la materialul cadrului la anvelope și sisteme de transmisie, reprezintă o decizie strategică, dictată de un singur obiectiv: viteza și eficiența maximă.


Acest raport își propune să exploreze evoluția acestei mașinării de elită, punând un accent deosebit pe modul în care tehnologia, știința materialelor și factorii geografici se interconectează pentru a defini performanța modernă. Se va analiza tranziția de la materialele tradiționale la compozite de ultimă generație, complexitatea producției globale și, mai ales, modul în care relieful, clima și chiar geografia economică a industriei influențează fiecare aspect al sportului. Abordarea este concepută pentru a se alinia perfect cu spiritul și tematica blogului "Geografia Sportului", explorând cum peisajul—atât cel natural, cât și cel industrial—modelează performanța la cel mai înalt nivel.

2. Evoluția materialelor și a designului cadrelor: De la metalurgie la știința materialelor

Evoluția bicicletelor de cursă este, în esență, o poveste a descoperirii și aplicării de noi materiale. De la construcțiile rudimentare din lemn la ingineria avansată a compozitelor moderne, fiecare etapă a marcat o schimbare fundamentală în ceea ce privește greutatea, rigiditatea și durabilitatea.

2.1. Epoca de Aur a oțelului și a tradiției

La începutul secolului al XX-lea și pe o bună parte a istoriei moderne a ciclismului, oțelul a fost materialul dominant pentru cadrele de bicicletă. Durabilitatea sa inerentă, capacitatea de a fi reparat cu ușurință și calitatea de rulare superioară, capabilă să absoarbă vibrațiile drumului, l-au făcut o alegere preferată. Companiile de top precum Reynolds au inovat continuu, producând țevi de oțel de înaltă rezistență, cum ar fi celebrul Reynolds 531. Aceste materiale au oferit o rezistență la tracțiune de până la 800 megapascals (MPa), o performanță remarcabilă pentru acea perioadă.

2.2. Revoluția metalelor moderne: aluminiu și titan

Cu avansul tehnologiei, industria a căutat alternative mai ușoare. Aluminiul a apărut ca o soluție populară, oferind o reducere substanțială a greutății la un cost relativ accesibil. Bicicletele din aluminiu au devenit o opțiune viabilă pentru cicliștii de la nivel de intrare și mediu, oferind o rigiditate bună, deși uneori cu prețul unei calități de rulare mai aspre. Titanul, un material din clasa superioară, a fost introdus ca o alternativă de înaltă performanță. Recunoscut pentru densitatea sa scăzută, rezistența ridicată și o durată de viață excelentă la oboseală, titanul oferă o calitate de rulare superioară, comparabilă cu cea a oțelului. Cu toate acestea, costul ridicat al materialului și tehnicile precise de sudură necesare au limitat utilizarea sa la un segment de nișă de biciclete de lux, care, deși marginal mai ușoare decât echivalentele din oțel, pot costa de două sau trei ori mai mult.

2.3. Era carbonului: O abordare în detaliu

Fibra de carbon a revoluționat complet industria ciclismului. Materialul este considerat a fi o alegere supremă pentru bicicletele de performanță, deoarece combină niveluri ridicate de rezistență, greutate redusă și versatilitate în producție. De altfel, este același material de înaltă calitate utilizat în industriile de vârf, cum ar fi Formula 1 și aviația.

Calitatea unui cadru de carbon nu depinde doar de materialul brut. Peste 90% din fibrele de carbon de înaltă performanță provin de la doar trei mari producători japonezi: Toho, Toray și Mitsubishi. Cu toate acestea, performanța produsului finit este puternic legată de procesul de fabricație, de design și de precizie. Producția unui cadru monocoque implică etape complexe, de la proiectarea detaliată, la prelucrarea matrițelor pe mașini CNC (cu 3 sau chiar 5 axe pentru proiecte complexe) și la aplicarea manuală a straturilor de fibră de carbon (layup) în matrițe. Această metodă permite designerilor să modeleze cadre cu forme și greutăți imposibile de obținut cu metalele tradiționale, optimizând aerodinamica și rigiditatea.

2.4. Dilema modernă a designului: Greutate vs. aerodinamică

Odată cu dominația fibrei de carbon, industria a creat o dilemă strategică pentru cicliștii de performanță: alegerea între o bicicletă ultra-ușoară și una optimizată aerodinamic. Bicicletele ușoare sunt proiectate pentru a excela pe urcările lungi și abrupte, în timp ce bicicletele aero sunt mai rapide pe teren plat și la viteză mare.

Totuși, performanța reală este mai nuanțată. O analiză detaliată demonstrează că o bicicletă aero este, în general, mai rapidă decât o bicicletă ușoară pe majoritatea traseelor, în special pe urcările cu o pantă de 5.2% sau mai mică. Acest lucru se datorează faptului că beneficiile aerodinamice se amplifică exponențial cu viteza, compensând diferența de greutate pe teren plat și chiar pe pante medii. O bicicletă ușoară devine opțiunea superioară doar pe porțiunile de cățărare extrem de abrupte, unde gravitația este factorul dominant. Această specializare a condus la o nouă abordare tactică, unde echipele de top folosesc tipuri diferite de biciclete pentru etape variate, demonstrând că geografia traseului dictează direct alegerea echipamentului de top.

Tabelul de mai jos oferă o sinteză a evoluției materialelor, evidențiind balanța constantă între greutate, cost și calitatea de rulare.

Material

Avantaje Cheie

Dezavantaje Cheie

Cost Relativ

Caracteristici de Rulare

Oțel

Durabil, reparabil, absoarbe bine vibrațiile, durată de viață lungă

Greutate relativ mare, susceptibil la rugină

Scăzut - Mediu

Forță, durabilitate, confort

Aluminiu

Ușor, rigid, rezistent la coroziune, relativ ieftin

Durată de viață la oboseală mai scurtă, mai puțin confortabil pe teren accidentat

Scăzut - Mediu

Rigid, receptiv, relativ rapid

Titan

Ușor, extrem de durabil, rezistent la coroziune, rulare excelentă

Cost foarte ridicat, dificil de prelucrat și sudat

Ridicat

Confortabil, durabil, performant

Fibră de carbon

Ușor, rezistent, versatil, excelent pentru aerodinamică

Cost ridicat, fragil la impact, dificil de reparat

Mediu - Foarte ridicat

Rigid, receptiv, extrem de rapid

3. Inovația tehnologică și componentele esențiale: Războiul "Marginal Gains"

În lumea ciclismului de elită, victoria se joacă la secunde, iar inovația continuă este esențială. Dincolo de cadru, sistemul de propulsie și componentele auxiliare au fost transformate de tehnologie, marcând trecerea de la soluții mecanice la sisteme electronice și inteligente.

3.1. Trecerea la electronică: Schimbările digitale

Revoluția electronică a înlocuit cablurile metalice cu semnale electrice sau wireless, eliminând problemele de întindere a cablului și de frecare, care afectau precizia schimbării vitezelor. Sistemele de schimbare electronică de la cei trei mari producători — Shimano Di2, SRAM AXS și Campagnolo EPS — domină piața de înaltă performanță, fiecare având o filosofie de design distinctă.

Shimano Di2, deși a început ca un sistem cu fir, este recunoscut pentru schimbarea sa incredibil de rapidă și precisă, în special la trecerea între foile de angrenaj. Sistemul oferă, de asemenea, o integrare excelentă, permițând adăugarea de butoane de schimbare suplimentare pe ghidon. În contrast, SRAM AXS a condus revoluția wireless, eliminând complet cablurile dintre manete și deraioare. Acest lucru simplifică instalarea și întreținerea, o caracteristică deosebit de utilă pentru bicicletele de contratimp cu rutare internă a cablurilor. Bateriile sale externe, interschimbabile, oferă o flexibilitate sporită în timpul curselor lungi. Campagnolo EPS, cu o moștenire bogată și un design italian distinct, este adesea alegerea entuziaștilor. Deși unii consideră că schimbarea este mai "zgomotoasă" decât la Shimano, sistemul a inovat rapid, introducând casete cu 12 viteze înaintea concurenței.

3.2. Importanța detaliilor: Roți, anvelope și rulmenți

În căutarea "marginal gains" — câștiguri de performanță minuscule, dar cumulate — atenția s-a mutat pe optimizarea fiecărui detaliu. Analiza demonstrează că roțile, anvelopele și chiar lubrifierea lanțului pot avea un impact mai mare asupra vitezei decât diferența dintre două biciclete de top.

Un lanț bine întreținut și cerat, de exemplu, poate adăuga 5 până la 10 wați de putere la o pedalare de 250-300W. La fel de crucială este alegerea anvelopelor, dictată de condițiile de drum și de vreme. Anvelopele înguste, cu o lățime de 23-28 mm și umflate la presiuni ridicate (80-120 PSI), sunt ideale pentru suprafețele netede, asfaltate, pentru a minimiza rezistența la rulare. Însă, pe ploaie, acestea pot deveni alunecoase. Pe traseele cu noroi, un ciclist ar alege anvelope cu profil mai agresiv pentru aderență, chiar dacă acest lucru reduce viteza de înaintare pe asfalt. Această adaptare la condițiile geografice este o parte esențială a strategiei de cursă.

Tabelul de mai jos oferă o imagine de ansamblu a principalelor sisteme de transmisie electronice, ilustrând bătălia pentru supremație tehnologică.

Brand

Sistem

Principiu de Funcționare

Avantaje Cheie

Dezavantaje Cheie

Shimano

Di2

Cu fir (Wired)

Schimbare rapidă, precisă, ergonomică, integrare excelentă a sistemului

Complexitate inițială, rutare internă a cablurilor

SRAM

AXS

Wireless

Instalare ușoară, baterii interschimbabile, personalizare prin aplicație

Cost inițial ridicat, aspectul vizual (opinie subiectivă)

Campagnolo

EPS

Cu fir (Wired)

Estetică unică, senzație mecanică rafinată a schimbării, ergonomie preferată de unii

Opțiuni de personalizare mai puține comparativ cu concurența

4. Geografia producției și a competiției: O hartă a industriei globale

Industria ciclismului de înaltă performanță este o rețea complexă, unde sediile de design din Europa și America de Nord coexistă cu centrele de producție din Asia. Această distribuție geografică a muncii este un factor definitoriu al industriei moderne.

4.1. Producția globală: De ce Asia domină

O analiză aprofundată arată că majoritatea bicicletelor de elită sunt fabricate în Asia, în special în Taiwan și China. Acest fenomen nu se datorează doar costului scăzut al forței de muncă, ci și unei evoluții a regiunii, care a devenit un centru de excelență și inovație. Un exemplu elocvent este decizia companiei americane Allied Cycle Works de a muta o parte din producția de cadre de carbon în Asia. Argumentele cheie au fost legate de incapacitatea fabricii interne de a ține pasul cu cererea, de costurile de producție mult mai mici și, crucial, de expertiza și tehnologia superioară pe care marile fabrici asiatice au dobândit-o prin investiții masive de-a lungul anilor. Această realitate demonstrează că eticheta "Made in..." pe o bicicletă de înaltă performanță poate masca un lanț de aprovizionare global complex. Branduri italiene de top precum Pinarello își fabrică cadrele de carbon în Taiwan, în fabrici precum Carbotec, iar finisarea, vopsirea și asamblarea finală se fac în Italia pentru a menține prestigiul asociat cu eticheta "Made in Italy". Similar, giganții americani Trek și Specialized își produc majoritatea cadrelor în Taiwan, China și Cambodgia, în timp ce își mențin sediile și centrele de design în SUA.

4.2. Producătorii locali din România

România a devenit un jucător important în industria europeană a bicicletelor, cu o producție de peste 2,5 milioane de unități în 2021. Producători precum Madirom Prod SRL (deținut de Decathlon) și Eurosport DHS SA au fabrici la Reșița și, respectiv, Deva, contribuind semnificativ la piața europeană și la exporturi. Această prezență locală subliniază o hartă economică a ciclismului care depășește doar centrele tradiționale de design și producție.

4.3. Impactul geografiei naturale asupra performanței

Relief și echipament: Profilul unui traseu de cursă, fie că este o etapă montană cu pante abrupte sau un plat de contratimp, dictează direct alegerea bicicletei și a componentelor. Pentru ascensiuni epice, o bicicletă ultra-ușoară este preferată, în timp ce pentru etapele de viteză, o bicicletă aero este alegerea optimă.

Vremea și strategia: Condițiile meteorologice au un impact direct și imediat asupra performanței. Căldura extremă poate duce la insolație și deshidratare, afectând rezistența sportivului, în timp ce ploaia și vântul modifică dramatic strategia de cursă. Ploaia scade aderența anvelopelor și eficiența frânelor pe jantă, obligând cicliștii să adapteze viteza și tehnicile de frânare. Vântul, mai ales cel lateral, poate perturba echilibrul și aerodinamica, forțând cicliștii să se adapteze constant. Strategia de cursă și echipamentul trebuie ajustate la milimetru pentru a face față acestor provocări geografice.

Tabelul de mai jos oferă o imagine de ansamblu a lanțului de aprovizionare global pentru câteva branduri de top.

Brand de Top

Sediul Central

Principalele Locații de Producție

Notițe

Trek Bicycle Corporation

Waterloo, Wisconsin, SUA

Taiwan, China, Cambodgia, SUA (asamblare high-end)

O mică parte din modelele de top sunt încă asamblate în SUA.15

Specialized Bicycle Components

Morgan Hill, California, SUA

Taiwan, China

Are subsidiare în zeci de țări, dar producția de bază este în Asia.20

Pinarello S.p.A.

Treviso, Italia

Taiwan (Carbotec), Italia (finisare și vopsire)

Design italian, expertiză asiatică în producție de carbon.

Eurosport DHS SA

Deva, România

Deva, România

Unul dintre cei mai mari producători și exportatori din România.

Madirom Prod SRL

Timișoara, România

Reșița, România (fabrica VeloCity)

Deținut de Decathlon, produce un volum mare de biciclete.

5. Grand Tours: Platforme de marketing și laboratoare tehnologice

Ciclismul de elită este un sport intrinsec legat de marketing, iar Marile Tururi sunt epicentrul acestui ecosistem.

5.1. Scurt istoric: De la o gazetă la un ecosistem de branduri

Originea Turului Franței, în 1903, a fost o strategie de marketing pentru a crește vânzările ziarului sportiv L'Auto. Această fundație comercială a stabilit un precedent. Astăzi, ciclismul de performanță rămâne un vehicul de marketing extrem de eficient, atrăgând milioane de spectatori la nivel global, oferind vizibilitate masivă brandurilor asociate.

5.2. Ecosistemul sponsorizării: Mai mult decât un logo pe tricou

Echipele de ciclism de top sunt, în esență, entități de marketing, finanțate aproape în întregime de sponsori, care contribuie cu o medie de 80% din buget. Acești sponsori variază de la companii globale din industrii diverse (ex. asigurări, supermarketuri) la sponsori tehnici din industria ciclismului (ex. Pinarello, Shimano) care furnizează echipamente de elită, adesea la un cost care depășește valoarea de piață a unui apartament. Această relație de sponsorizare oferă brandurilor o platformă unică pentru a-și promova produsele în fața unui public larg și pasionat.

5.3. Inovația ca marketing: "Marginal Gains" și relația sponsor-echipă

Dependența financiară de sponsori creează o fragilitate inerentă în sport. Chiar și echipele ultra-dominante, cum ar fi Jumbo-Visma, care a câștigat toate cele trei Mari Tururi în 2023, s-au confruntat cu riscul de a dispărea din cauza incertitudinilor legate de sponsorizări. Această vulnerabilitate economică obligă echipele să demonstreze constant valoare, iar "marginal gains" devine un principiu vital. Căutarea neîncetată de a optimiza fiecare detaliu al bicicletei, de la aerodinamică la transmisie, este o necesitate vitală pentru a justifica investițiile masive ale sponsorilor și a le atrage pe cele viitoare. Prin urmare, competițiile de elită funcționează ca laboratoare de testare de ultimă oră, unde inovațiile de azi devin produsele de mâine.

6. Concluzii și perspective de viitor

Bicicleta de cursă modernă este rezultatul unei evoluții tehnologice de un secol, o mașinărie rafinată care reflectă o balanță subtilă între greutate, rigiditate, aerodinamică și confort. Ceea ce a început ca o simplă structură metalică, a devenit un sistem complex de materiale compozite și componente electronice, optimizat la milimetru.

Analiza demonstrează că geografia sportului este multi-dimensională. Pe de o parte, factorii naturali — relieful, vântul, ploaia — modelează direct designul bicicletei și strategia ciclistului. Pe de altă parte, geografia economică a producției a creat o rețea globală, în care expertiza de design europeană și americană se îmbină cu capacitățile de producție superioare din Asia, subliniind o realitate complexă, dar eficientă.

În viitor, se anticipează o continuare a trendurilor actuale. Inovațiile se vor concentra pe integrarea inteligentă a componentelor, cum ar fi wattmetrele și senzorii, direct în cadru. Materialele hibride ar putea oferi o optimizare și mai mare a raportului greutate-rigiditate. Însă, cel mai probabil, bătălia decisivă se va da pe terenul aerodinamicii. În final, bicicleta de cursă va rămâne o extensie a corpului sportivului, un instrument de precizie care, prin perfecțiune tehnică, îl ajută să depășească limitele impuse de natură și să scrie istorie pe drumurile marilor competiții.

Bibliografie

  • Abovecategory.com. "AC Tech Talks: Campagnolo vs Shimano vs Sram, Part 2: Electronic Edition". URL: https://abovecategory.com/blogs/journal/ac-tech-talks-campagnolo-vs-shimano-vs-sram-part-2-electronic-edition

  • Africansportsmonthly.com. "Messi signs new contract with adidas". URL: https://www.africansportsmonthly.com/news/messi-signs-new-contract-with-adidas

  • Agroverde.ro. "Camera bicicleta 700x23C". URL: https://agroverde.ro/camera-bicicleta-700x23c

  • Arabiers.com. "Everything about Rub al Khali". URL: https://www.arabiers.com/everything-about-rub-al-khali

  • Archive-yaleglobal.yale.edu. "Nike Lists Abuses at Asian Factories". URL: https://archive-yaleglobal.yale.edu/content/nike-lists-abuses-asian-factories

  • Asics.com. "ASICS Subsidiaries". URL: https://corp.asics.com/en/about_asics/location

  • Atalayar.com. "Saudi Arabia leads global tourism growth in 2025". URL: https://www.atalayar.com/en/articulo/economy-and-business/saudi-arabia-leads-global-tourism-growth-in-2025/20250720190000216857.html

  • Barismil.com. "Handmade vs Machine-Made Leather Shoes". URL: https://www.barismil.com/blogs/handmade-shoes/handmade-vs-machine-made-shoes-what-s-the-real-difference

  • Biciclistul.ro. "Câți bani Team Sky". URL: https://biciclistul.ro/cati-bani-team-sky/

  • Bicycleretailer.com. "Why Allied frameworks went to Asia for its new gravel frame layup". URL: https://www.bicycleretailer.com/industry-news/2025/04/07/why-allied-frameworks-went-asia-its-new-gravel-frame-layup

  • Brandvm.com. "The 10 Biggest Athlete Deals of adidas". URL: https://www.brandvm.com/post/the-10-biggest-athlete-deals-of-adidas-the-superstars-rocking-the-3-stripes

  • Cursdeguvernare.ro. "Producători de biciclete din România: 5 companii de pe piață". URL: https://cursdeguvernare.ro/producatori-de-biciclete-din-romania-5-companii-de-pe-piata.html

  • Cyclingnews.com. "Who actually manufactures Pinarello frames?". URL: https://forum.cyclingnews.com/threads/who-actually-manufactures-pinarello-frames.17435/

  • Cyclingreview.nl. "Shimano vs Campagnolo vs Sram: What are the differences?". URL: https://cyclingreview.nl/en/shimano-vs-campagnolo-vs-sram-what-are-the-differences/

  • Cyclingstage.com. "Tour de France 2025 Route stage 13: Loudenvielle - Peyragudes". URL: https://www.cyclingstage.com/tour-de-france-2025-route/stage-13-tdf-2025/

  • Dakar.com. "Dakar and CATRION team up to elevate catering experience at the Dakar 2025". URL: https://www.dakar.com/en/news/2025/dakar-and-catrion-team-up-to-elevate-catering-experience-at-the-dakar/192613

  • Dakar.com. "Dakar World Partners". URL: https://www.dakar.com/en/dakar-world/partners

  • Derflex.com. "What is the Advantages of Flyknit". URL: https://www.derflex.com/m/articledetail.asp?id=968

  • Designlife-cycle.com. "Adidas FutureCraft 4D". URL: http://www.designlife-cycle.com/adidas-futurecraft-4d-shoes

  • Domestiquecycling.com. "Tour de France 2025 route - Stage-by-stage guide". URL: https://www.domestiquecycling.com/en/features/tour-de-france-stage-by-stage-guide/

  • Edhec.edu. "Are professional cycling teams too dependent on their sponsors?". URL: https://www.edhec.edu/en/research-and-faculty/edhec-vox/are-professional-cycling-teams-too-dependent-on-their-sponsors

  • Easycomposites.co.uk. "How to Make a Carbon Fibre Bike Frame". URL: https://www.easycomposites.co.uk/learning/how-to-make-a-carbon-fibre-bike-frame

  • Easycomposites.co.uk. "Split Mould Carbon Fibre Tube". URL: https://www.easycomposites.co.uk/learning/split-mould-carbon-fibre-tube

  • Fim-moto.com. "Dakar 2025: Charting a New World". URL: https://www.fim-moto.com/en/news/news-detail/article/dakar-2025-charting-a-new-world

  • Forbes.com. "What The Tour De France Can Teach Us About B2B Marketing". URL: https://www.forbes.com/councils/forbesagencycouncil/2024/07/16/what-the-tour-de-france-can-teach-us-about-b2b-marketing/

  • Freerider.ro. "Diferențele între cadrele din carbon". URL: https://freerider.ro/mag/diferentele-intre-cadrele-din-carbon-32588

  • Giant.md. "Ciclism în ploaie". URL: https://giant.md/ro/noutati/ciclism_in_ploaie

  • Global.yamaha-motor.com. "Participating in Dakar 2024 to Develop Small Hydrogen Engines". URL: https://global.yamaha-motor.com/news/2023/1018/corporate.html

  • Gobraithwaite.com. "The Content Marketing Origins of Le Tour de France". URL: https://gobraithwaite.com/thinking/the-content-marketing-origins-behind-le-tour-de-france/

  • Hedgehogcycling.co.uk. "Stage 16 Tour de France 2025". URL: https://hedgehogcycling.co.uk/stage-16-tour-de-france-2025.html

  • Independent.co.uk. "Tour de France 2025 route: stage guide, maps, and profiles". URL: https://www.independent.co.uk/sport/cycling/tour-de-france-2025-stage-guide-route-maps-profiles-b2794407.html

  • Inrng.com. "Tour de France Stage 5 Preview". URL: https://inrng.com/2025/07/tour-de-france-stage-5-preview-caen/

  • Ktm.com. "Daniel Sanders and KTM Win the 2025 Dakar Rally". URL: https://www.ktm.com/en-us/racing/racing-news/daniel-sanders-and-ktm-win-the-2025-dakar-rally.html

  • Les3vallees.com. "The Col de la Loze, the unmissable challenge of the Tour de France". URL: https://www.les3vallees.com/en/news/col-loze-tour-de-france

  • Letour.fr. "2025 Tour de France overall route". URL: https://www.letour.fr/en/overall-route

  • Mordorintelligence.com. "Athletic Footwear Market Analysis". URL: https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/athletic-footwear-market

  • Motorsport.com. "The leading contenders for victory at the 2025 Dakar Rally". URL: https://www.motorsport.com/dakar/news/the-leading-contenders-for-victory-at-the-2025-dakar-rally/10685473/

  • Nike.com. "Nike Flyknit". URL: https://www.nike.com/flyknit

  • Nike.com. "The spaces where Nike creates the future of sport". URL: https://about.nike.com/en/stories/the-spaces-where-nike-creates-the-future-of-sport

  • Nss-sports.com. "Nike and Cristiano Ronaldo's Sponsorship". URL: https://www.nss-sports.com/en/lifestyle/40080/nike-cristiano-ronaldo-sponsor-football-boots

  • Olympics.com. "Tour de France 2025 Stage 13 preview". URL: https://www.olympics.com/en/news/tour-de-france-2025-stage-13-preview-18-july-route-profile-schedule-watch-live

  • Pjammcycling.com. "Cycling Hautacam | Legendary Climbs of the Tour de France". URL: https://pjammcycling.com/climb/1268.Hautacam

  • Pjammcycling.com. "Stage 12: Tour de France 2025 | Auch > Hautacam". URL: https://pjammcycling.com/climb/3852.Tour-de-France-Stage-12

  • Procyclinguk.com. "Everything you need to know about Mont Ventoux". URL: https://procyclinguk.com/everything-you-need-to-know-about-mont-ventoux-set-to-test-2025-tour-de-france-peloton/

  • Prodirectsport.com. "Elite Rugby Boots". URL: https://www.prodirectsport.com/rugby/l/adults/departments-boots/activity-rugby/

  • Prodirectsport.com. "Why is the Mizuno Made in Japan collection so expensive?". URL: https://www.prodirectsport.com/soccer/articles/buying-guides/why-is-the-mizuno-made-in-japan-collection-so-expensive/

  • Prodirectsport.com. "What are the best rugby boots for backs?". URL: https://www.prodirectsport.com/rugby/articles/product-advice/what-are-the-best-rugby-boots-for-backs/

  • Prodirectsport.us. "Men's Soccer Cleats". URL: https://www.prodirectsport.us/l/adults/departments-cleats/activity-soccer/

  • Productguideline.mizuno.com. "Mizuno Morelia boots process". URL: http://productguideline.mizuno.com/football/process/

  • Procyclingstats.com. "Tour de France 2025". URL: https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2025

  • Quora.com. "What country makes Trek bikes?". URL: https://www.quora.com/What-country-makes-Trek-bikes

  • Raceteq.com. "The 2025 Dakar Rally Explained". URL: https://www.raceteq.com/articles/2025/01/2025-dakar-rally-explained

  • Reddit.com. "[OC] 2025 Tour de France stages: Normalized length and elevation, colored by type". URL: https://www.reddit.com/r/dataisbeautiful/comments/1m1qcyq/oc_2025_tour_de_france_stages_normalized_length/

  • Roverparts.com. "Defender, Dakar Official Partnership Announced For 2025". URL: https://www.roverparts.com/roverlog-news-blog/defender-official-vehicle-partner-dakar/

  • Run4it.com. "Carbon-plated running shoes". URL: https://www.run4it.com/blogs/journal/carbon-plate-running-shoes-are-me

  • Runrepeat.com. "Best Marathon Running Shoes". URL: https://runrepeat.com/guides/best-marathon-running-shoes

  • Saudimarketresearchconsulting.com. "Saudi Tourism Predicts Strong 8% Expansion in 2025". URL: https://saudimarketresearchconsulting.com/insights/articles/saudi-tourism-predicts-strong-8-expansion-in-2025

  • Sauditourism.sa. "Annual Report 2023". URL: https://www.sta.gov.sa/content/dam/sauditourism/sta/documents/Annual-Report-2023-en.pdf

  • Skipass-meribel.com. "Tour de France 2025 in Col de la Loze". URL: https://www.skipass-meribel.com/en/tour-de-france

  • Soccer.com. "Best Soccer Cleats". URL: https://www.soccer.com/guide/best-soccer-cleats

  • Soccerbible.com. "Mizuno: A Class Apart". URL: https://www.soccerbible.com/performance/football-boots/2015/02/mizuno-a-class-apart/

  • Sourcingwise.com. "Where Are Asics Made?". URL: https://www.sourcingwise.com/en/where-are-asics-made/

  • Specialized.com. "Worldwide Headquarters". URL: https://www.specialized.com/us/en/international-subsidiaries-and-distributors

  • Sportfive.com. "Sponsorships in cycling". URL: https://sportfive.com/beyond-the-match/insights/sponsorships-in-cycling-how-the-biggest-brands-succeed

  • Sportguru.ro. "Tipuri de anvelope bicicleta". URL: https://www.sportguru.ro/blog/tipuri-de-anvelope-bicicleta-cauciucuri/

  • Tennis-warehouse.com. "Men's Tennis Shoes by Brand". URL: https://www.tennis-warehouse.com/Mens_Tennis_Shoes_by_Brand/catpage-MSHOEMAKER.html

  • Therunningweek.com. "Carbon plate running shoes". URL: https://www.therunningweek.com/post/carbon-plate-running-shoes-do-they-really-make-you-faster

  • Timeout-racing.com. "Dakar Rally Route 2025". URL: https://www.timeout-racing.com/dakar-rally/dakar-route

  • Trainerroad.com. "Aero vs Light Bike and Wheels in the Mountains". URL: https://www.trainerroad.com/forum/t/aero-vs-light-bike-and-wheels-in-the-mountains/79618

  • Traveldailymedia.com. "Ronaldo headlines Saudi Arabia's tourism blitz as Kingdom unveils boldest tourism campaign". URL: https://www.traveldailymedia.com/ronaldo-headlines-saudi-arabias-tourism-blitz-as-kingdom-unveils-boldest-tourism-campaign/

  • Weatherspark.com. "Average Weather in January in Mecca, Saudi Arabia". URL: https://weatherspark.com/m/101170/1/Average-Weather-in-January-in-Mecca-Saudi-Arabia

  • Weatherspark.com. "Average Winter Weather in Ha'il Saudi Arabia". URL: https://weatherspark.com/s/101927/3/Average-Winter-Weather-in-Ha'il-Saudi-Arabia

  • Wikipedia. "2025 Dakar Rally". URL: https://en.wikipedia.org/wiki/2025_Dakar_Rally

  • Wikipedia. "Adidas". URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Adidas

  • Wikipedia. "Boost (material)". URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Boost_(material)

  • Wikipedia. "Nike Sport Research Lab". URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Nike_Sport_Research_Lab

  • Wikipedia. "Trek Bicycle Corporation". URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Trek_Bicycle_Corporation

  • Wikipedia. "Tour de France". URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Tour_de_france

  • Worldrugbyshop.com. "Adidas Rugby Cleats". URL: https://www.worldrugbyshop.com/collections/adidas-rugby-cleats

  • X-raid.de. "Dakar Route 2025: 7,700 kilometres through Saudi Arabia". URL: https://www.x-raid.de/en/dakar-route-2025-7700-kilometres-through-saudi-arabia/

  • YouTube. "The evolution of the road bike". URL: https://www.youtube.com/watch?v=wNQfByTb3fU

  • YouTube. "Aero vs Lightweight Bike". URL: https://www.youtube.com/watch?v=5hViY4O2gYQ

  • YouTube. "Shimano Di2 vs SRAM AXS". URL: https://www.youtube.com/watch?v=iJAbRfrTjhk

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Geografia rivalităților fotbalistice: de la El Clásico la Superclásico

Sporturi extreme modelate de geografie: 5 aventuri care îți testează limitele

Marele Premiu al Singapore Airlines 2025 – Formula 1 în inima orașului