O anatomie a bicicletelor de cursă și geografia performanței în Marile Tururi
De la oțel la carbon: O anatomie a bicicletelor de cursă și geografia performanței în Marile Tururi
Marile Tururi de ciclism, precum Turul Franței sau Turul
Italiei, transcend statutul de simple competiții sportive, devenind evenimente
globale care celebrează anduranța umană și inovația inginerească pe un fundal
natural și cultural vast. Aceste curse nu sunt doar o demonstrație de forță și
strategie individuală, ci și un dans complex între sportiv, mașinărie și mediul
înconjurător. Bicicleta de cursă, un vehicul aparent simplu, este de fapt o
entitate modelată continuu de forțele naturii, de cerințele extreme ale
performanței și de ingeniozitatea tehnică a omului. Fiecare componentă, de la
materialul cadrului la anvelope și sisteme de transmisie, reprezintă o decizie
strategică, dictată de un singur obiectiv: viteza și eficiența maximă.
Acest raport își propune să exploreze evoluția acestei mașinării de elită, punând un accent deosebit pe modul în care tehnologia, știința materialelor și factorii geografici se interconectează pentru a defini performanța modernă. Se va analiza tranziția de la materialele tradiționale la compozite de ultimă generație, complexitatea producției globale și, mai ales, modul în care relieful, clima și chiar geografia economică a industriei influențează fiecare aspect al sportului. Abordarea este concepută pentru a se alinia perfect cu spiritul și tematica blogului "Geografia Sportului", explorând cum peisajul—atât cel natural, cât și cel industrial—modelează performanța la cel mai înalt nivel.
2. Evoluția materialelor și a designului cadrelor: De la metalurgie la știința materialelor
Evoluția bicicletelor de cursă este, în esență, o poveste a
descoperirii și aplicării de noi materiale. De la construcțiile rudimentare din
lemn la ingineria avansată a compozitelor moderne, fiecare etapă a marcat o
schimbare fundamentală în ceea ce privește greutatea, rigiditatea și
durabilitatea.
2.1. Epoca de Aur a oțelului și a tradiției
La începutul secolului al XX-lea și pe o bună parte a
istoriei moderne a ciclismului, oțelul a fost materialul dominant pentru
cadrele de bicicletă. Durabilitatea sa inerentă, capacitatea de a fi reparat cu
ușurință și calitatea de rulare superioară, capabilă să absoarbă vibrațiile
drumului, l-au făcut o alegere preferată. Companiile de top precum
Reynolds au inovat continuu, producând țevi de oțel de înaltă rezistență, cum
ar fi celebrul Reynolds 531. Aceste materiale au oferit o rezistență la
tracțiune de până la 800 megapascals (MPa), o performanță remarcabilă pentru acea
perioadă.
Cu avansul tehnologiei, industria a căutat alternative mai
ușoare. Aluminiul a apărut ca o soluție populară, oferind o reducere
substanțială a greutății la un cost relativ accesibil. Bicicletele din aluminiu
au devenit o opțiune viabilă pentru cicliștii de la nivel de intrare și mediu,
oferind o rigiditate bună, deși uneori cu prețul unei calități de rulare mai
aspre. Titanul, un material din clasa superioară, a fost introdus
ca o alternativă de înaltă performanță. Recunoscut pentru densitatea sa
scăzută, rezistența ridicată și o durată de viață excelentă la oboseală,
titanul oferă o calitate de rulare superioară, comparabilă cu cea a oțelului. Cu toate acestea, costul ridicat al materialului și tehnicile precise de sudură
necesare au limitat utilizarea sa la un segment de nișă de biciclete de lux,
care, deși marginal mai ușoare decât echivalentele din oțel, pot costa de două
sau trei ori mai mult.
2.3. Era carbonului: O abordare în detaliu
Fibra de carbon a revoluționat complet industria
ciclismului. Materialul este considerat a fi o alegere supremă pentru
bicicletele de performanță, deoarece combină niveluri ridicate de rezistență,
greutate redusă și versatilitate în producție. De altfel, este același material
de înaltă calitate utilizat în industriile de vârf, cum ar fi Formula 1 și
aviația.
Calitatea unui cadru de carbon nu depinde doar de materialul
brut. Peste 90% din fibrele de carbon de înaltă performanță provin de la doar
trei mari producători japonezi: Toho, Toray și Mitsubishi. Cu toate
acestea, performanța produsului finit este puternic legată de procesul de
fabricație, de design și de precizie. Producția unui cadru
monocoque implică etape complexe, de la proiectarea detaliată, la prelucrarea
matrițelor pe mașini CNC (cu 3 sau chiar 5 axe pentru proiecte complexe) și la
aplicarea manuală a straturilor de fibră de carbon (layup) în matrițe. Această metodă permite designerilor să modeleze cadre cu forme și greutăți
imposibile de obținut cu metalele tradiționale, optimizând aerodinamica și
rigiditatea.
Odată cu dominația fibrei de carbon, industria a creat o
dilemă strategică pentru cicliștii de performanță: alegerea între o bicicletă
ultra-ușoară și una optimizată aerodinamic. Bicicletele ușoare sunt proiectate
pentru a excela pe urcările lungi și abrupte, în timp ce bicicletele aero sunt
mai rapide pe teren plat și la viteză mare.
Totuși, performanța reală este mai nuanțată. O analiză
detaliată demonstrează că o bicicletă aero este, în general, mai rapidă decât o
bicicletă ușoară pe majoritatea traseelor, în special pe urcările cu o pantă de
5.2% sau mai mică. Acest lucru se datorează faptului că beneficiile
aerodinamice se amplifică exponențial cu viteza, compensând diferența de
greutate pe teren plat și chiar pe pante medii. O bicicletă ușoară devine
opțiunea superioară doar pe porțiunile de cățărare extrem de abrupte, unde
gravitația este factorul dominant. Această specializare a condus la
o nouă abordare tactică, unde echipele de top folosesc tipuri diferite de
biciclete pentru etape variate, demonstrând că geografia traseului dictează
direct alegerea echipamentului de top.
Tabelul de mai jos oferă o sinteză a evoluției materialelor,
evidențiind balanța constantă între greutate, cost și calitatea de rulare.
Material |
Avantaje Cheie |
Dezavantaje Cheie |
Cost Relativ |
Caracteristici de Rulare |
Oțel |
Durabil, reparabil, absoarbe bine vibrațiile, durată de
viață lungă |
Greutate relativ mare, susceptibil la rugină |
Scăzut - Mediu |
Forță, durabilitate, confort |
Aluminiu |
Ușor, rigid, rezistent la coroziune, relativ ieftin |
Durată de viață la oboseală mai scurtă, mai puțin
confortabil pe teren accidentat |
Scăzut - Mediu |
Rigid, receptiv, relativ rapid |
Titan |
Ușor, extrem de durabil, rezistent la coroziune, rulare
excelentă |
Cost foarte ridicat, dificil de prelucrat și sudat |
Ridicat |
Confortabil, durabil, performant |
Fibră de carbon |
Ușor, rezistent, versatil, excelent pentru aerodinamică |
Cost ridicat, fragil la impact, dificil de reparat |
Mediu - Foarte ridicat |
Rigid, receptiv, extrem de rapid |
În lumea ciclismului de elită, victoria se joacă la secunde,
iar inovația continuă este esențială. Dincolo de cadru, sistemul de propulsie
și componentele auxiliare au fost transformate de tehnologie, marcând trecerea
de la soluții mecanice la sisteme electronice și inteligente.
Revoluția electronică a înlocuit cablurile metalice cu
semnale electrice sau wireless, eliminând problemele de întindere a cablului și
de frecare, care afectau precizia schimbării vitezelor. Sistemele
de schimbare electronică de la cei trei mari producători — Shimano Di2, SRAM
AXS și Campagnolo EPS — domină piața de înaltă performanță, fiecare având o
filosofie de design distinctă.
Shimano Di2, deși a început ca un sistem cu fir, este
recunoscut pentru schimbarea sa incredibil de rapidă și precisă, în special la
trecerea între foile de angrenaj. Sistemul oferă, de asemenea, o
integrare excelentă, permițând adăugarea de butoane de schimbare suplimentare
pe ghidon. În contrast, SRAM AXS a condus revoluția wireless,
eliminând complet cablurile dintre manete și deraioare. Acest lucru simplifică
instalarea și întreținerea, o caracteristică deosebit de utilă pentru
bicicletele de contratimp cu rutare internă a cablurilor. Bateriile
sale externe, interschimbabile, oferă o flexibilitate sporită în timpul
curselor lungi. Campagnolo EPS, cu o moștenire bogată și un design
italian distinct, este adesea alegerea entuziaștilor. Deși unii
consideră că schimbarea este mai "zgomotoasă" decât la Shimano,
sistemul a inovat rapid, introducând casete cu 12 viteze înaintea concurenței.
În căutarea "marginal gains" — câștiguri de
performanță minuscule, dar cumulate — atenția s-a mutat pe optimizarea fiecărui
detaliu. Analiza demonstrează că roțile, anvelopele și chiar lubrifierea
lanțului pot avea un impact mai mare asupra vitezei decât diferența dintre două
biciclete de top.
Un lanț bine întreținut și cerat, de exemplu, poate adăuga 5
până la 10 wați de putere la o pedalare de 250-300W. La fel de
crucială este alegerea anvelopelor, dictată de condițiile de drum și de vreme.
Anvelopele înguste, cu o lățime de 23-28 mm și umflate la presiuni ridicate
(80-120 PSI), sunt ideale pentru suprafețele netede, asfaltate, pentru a
minimiza rezistența la rulare. Însă, pe ploaie, acestea pot deveni
alunecoase. Pe traseele cu noroi, un ciclist ar alege anvelope cu profil mai
agresiv pentru aderență, chiar dacă acest lucru reduce viteza de înaintare pe
asfalt. Această adaptare la condițiile geografice este o parte
esențială a strategiei de cursă.
Tabelul de mai jos oferă o imagine de ansamblu a
principalelor sisteme de transmisie electronice, ilustrând bătălia pentru
supremație tehnologică.
Brand |
Sistem |
Principiu de Funcționare |
Avantaje Cheie |
Dezavantaje Cheie |
Shimano |
Di2 |
Cu fir (Wired) |
Schimbare rapidă, precisă, ergonomică, integrare excelentă
a sistemului |
Complexitate inițială, rutare internă a cablurilor |
SRAM |
AXS |
Wireless |
Instalare ușoară, baterii interschimbabile, personalizare
prin aplicație |
Cost inițial ridicat, aspectul vizual (opinie subiectivă) |
Campagnolo |
EPS |
Cu fir (Wired) |
Estetică unică, senzație mecanică rafinată a schimbării,
ergonomie preferată de unii |
Opțiuni de personalizare mai puține comparativ cu
concurența |
4. Geografia producției și a competiției: O hartă a industriei globale
Industria ciclismului de înaltă performanță este o rețea
complexă, unde sediile de design din Europa și America de Nord coexistă cu
centrele de producție din Asia. Această distribuție geografică a muncii este un
factor definitoriu al industriei moderne.
O analiză aprofundată arată că majoritatea bicicletelor de
elită sunt fabricate în Asia, în special în Taiwan și China. Acest
fenomen nu se datorează doar costului scăzut al forței de muncă, ci și unei
evoluții a regiunii, care a devenit un centru de excelență și inovație. Un
exemplu elocvent este decizia companiei americane Allied Cycle Works de a muta
o parte din producția de cadre de carbon în Asia. Argumentele cheie au fost
legate de incapacitatea fabricii interne de a ține pasul cu cererea, de
costurile de producție mult mai mici și, crucial, de expertiza și tehnologia
superioară pe care marile fabrici asiatice au dobândit-o prin investiții masive
de-a lungul anilor. Această realitate demonstrează că eticheta
"Made in..." pe o bicicletă de înaltă performanță poate masca un lanț
de aprovizionare global complex. Branduri italiene de top precum Pinarello își
fabrică cadrele de carbon în Taiwan, în fabrici precum Carbotec, iar finisarea,
vopsirea și asamblarea finală se fac în Italia pentru a menține prestigiul
asociat cu eticheta "Made in Italy". Similar, giganții
americani Trek și Specialized își produc majoritatea cadrelor în Taiwan, China
și Cambodgia, în timp ce își mențin sediile și centrele de design în SUA.
România a devenit un jucător important în industria
europeană a bicicletelor, cu o producție de peste 2,5 milioane de unități în
2021. Producători precum Madirom Prod SRL (deținut de Decathlon)
și Eurosport DHS SA au fabrici la Reșița și, respectiv, Deva, contribuind
semnificativ la piața europeană și la exporturi. Această prezență
locală subliniază o hartă economică a ciclismului care depășește doar centrele
tradiționale de design și producție.
4.3. Impactul geografiei naturale asupra performanței
Relief și echipament: Profilul unui traseu de cursă,
fie că este o etapă montană cu pante abrupte sau un plat de contratimp,
dictează direct alegerea bicicletei și a componentelor. Pentru
ascensiuni epice, o bicicletă ultra-ușoară este preferată, în timp ce pentru
etapele de viteză, o bicicletă aero este alegerea optimă.
Vremea și strategia: Condițiile meteorologice au un
impact direct și imediat asupra performanței. Căldura extremă poate duce la
insolație și deshidratare, afectând rezistența sportivului, în timp ce ploaia
și vântul modifică dramatic strategia de cursă. Ploaia scade aderența
anvelopelor și eficiența frânelor pe jantă, obligând cicliștii să adapteze
viteza și tehnicile de frânare. Vântul, mai ales cel lateral,
poate perturba echilibrul și aerodinamica, forțând cicliștii să se adapteze
constant. Strategia de cursă și echipamentul trebuie ajustate la
milimetru pentru a face față acestor provocări geografice.
Tabelul de mai jos oferă o imagine de ansamblu a lanțului de
aprovizionare global pentru câteva branduri de top.
Brand de Top |
Sediul Central |
Principalele Locații de Producție |
Notițe |
Trek Bicycle Corporation |
Waterloo, Wisconsin, SUA |
Taiwan, China, Cambodgia, SUA (asamblare high-end) |
O mică parte din modelele de top sunt încă asamblate în
SUA.15 |
Specialized Bicycle Components |
Morgan Hill, California, SUA |
Taiwan, China |
Are subsidiare în zeci de țări, dar producția de bază este
în Asia.20 |
Pinarello S.p.A. |
Treviso, Italia |
Taiwan (Carbotec), Italia (finisare și vopsire) |
Design italian, expertiză asiatică în producție de carbon. |
Eurosport DHS SA |
Deva, România |
Deva, România |
Unul dintre cei mai mari producători și exportatori din
România. |
Madirom Prod SRL |
Timișoara, România |
Reșița, România (fabrica VeloCity) |
Deținut de Decathlon, produce un volum mare de biciclete. |
5. Grand Tours: Platforme de marketing și laboratoare tehnologice
Ciclismul de elită este un sport intrinsec legat de
marketing, iar Marile Tururi sunt epicentrul acestui ecosistem.
5.1. Scurt istoric: De la o gazetă la un ecosistem de branduri
Originea Turului Franței, în 1903, a fost o strategie de
marketing pentru a crește vânzările ziarului sportiv L'Auto. Această fundație comercială a stabilit un precedent. Astăzi, ciclismul de
performanță rămâne un vehicul de marketing extrem de eficient, atrăgând
milioane de spectatori la nivel global, oferind vizibilitate masivă brandurilor
asociate.
5.2. Ecosistemul sponsorizării: Mai mult decât un logo pe tricou
Echipele de ciclism de top sunt, în esență, entități de
marketing, finanțate aproape în întregime de sponsori, care contribuie cu o
medie de 80% din buget. Acești sponsori variază de la companii
globale din industrii diverse (ex. asigurări, supermarketuri) la sponsori
tehnici din industria ciclismului (ex. Pinarello, Shimano) care furnizează
echipamente de elită, adesea la un cost care depășește valoarea de piață a unui
apartament. Această relație de sponsorizare oferă brandurilor o
platformă unică pentru a-și promova produsele în fața unui public larg și
pasionat.
5.3. Inovația ca marketing: "Marginal Gains" și relația sponsor-echipă
Dependența financiară de sponsori creează o fragilitate
inerentă în sport. Chiar și echipele ultra-dominante, cum ar fi Jumbo-Visma,
care a câștigat toate cele trei Mari Tururi în 2023, s-au confruntat cu riscul
de a dispărea din cauza incertitudinilor legate de sponsorizări. Această vulnerabilitate economică obligă echipele să demonstreze constant
valoare, iar "marginal gains" devine un principiu vital. Căutarea
neîncetată de a optimiza fiecare detaliu al bicicletei, de la aerodinamică la
transmisie, este o necesitate vitală pentru a justifica investițiile masive ale
sponsorilor și a le atrage pe cele viitoare. Prin urmare, competițiile de elită
funcționează ca laboratoare de testare de ultimă oră, unde inovațiile de azi
devin produsele de mâine.
6. Concluzii și perspective de viitor
Bicicleta de cursă modernă este rezultatul unei evoluții
tehnologice de un secol, o mașinărie rafinată care reflectă o balanță subtilă
între greutate, rigiditate, aerodinamică și confort. Ceea ce a început ca o
simplă structură metalică, a devenit un sistem complex de materiale compozite
și componente electronice, optimizat la milimetru.
Analiza demonstrează că geografia sportului este
multi-dimensională. Pe de o parte, factorii naturali — relieful, vântul, ploaia
— modelează direct designul bicicletei și strategia ciclistului. Pe de altă
parte, geografia economică a producției a creat o rețea globală, în care
expertiza de design europeană și americană se îmbină cu capacitățile de
producție superioare din Asia, subliniind o realitate complexă, dar eficientă.
În viitor, se anticipează o continuare a trendurilor
actuale. Inovațiile se vor concentra pe integrarea inteligentă a componentelor,
cum ar fi wattmetrele și senzorii, direct în cadru. Materialele hibride ar
putea oferi o optimizare și mai mare a raportului greutate-rigiditate. Însă,
cel mai probabil, bătălia decisivă se va da pe terenul aerodinamicii. În final,
bicicleta de cursă va rămâne o extensie a corpului sportivului, un instrument
de precizie care, prin perfecțiune tehnică, îl ajută să depășească limitele
impuse de natură și să scrie istorie pe drumurile marilor competiții.
Bibliografie
Abovecategory.com
. "AC Tech Talks: Campagnolo vs Shimano vs Sram, Part 2: Electronic Edition". URL:https://abovecategory.com/blogs/journal/ac-tech-talks-campagnolo-vs-shimano-vs-sram-part-2-electronic-edition
Africansportsmonthly.com
. "Messi signs new contract with adidas". URL:https://www.africansportsmonthly.com/news/messi-signs-new-contract-with-adidas
Agroverde.ro
. "Camera bicicleta 700x23C". URL:https://agroverde.ro/camera-bicicleta-700x23c
Arabiers.com
. "Everything about Rub al Khali". URL:https://www.arabiers.com/everything-about-rub-al-khali
Archive-yaleglobal.yale.edu
. "Nike Lists Abuses at Asian Factories". URL:https://archive-yaleglobal.yale.edu/content/nike-lists-abuses-asian-factories
Asics.com
. "ASICS Subsidiaries". URL:https://corp.asics.com/en/about_asics/location
Atalayar.com
. "Saudi Arabia leads global tourism growth in 2025". URL:https://www.atalayar.com/en/articulo/economy-and-business/saudi-arabia-leads-global-tourism-growth-in-2025/20250720190000216857.html
Barismil.com
. "Handmade vs Machine-Made Leather Shoes". URL:https://www.barismil.com/blogs/handmade-shoes/handmade-vs-machine-made-shoes-what-s-the-real-difference
Biciclistul.ro
. "Câți bani Team Sky". URL:https://biciclistul.ro/cati-bani-team-sky/
Bicycleretailer.com
. "Why Allied frameworks went to Asia for its new gravel frame layup". URL:https://www.bicycleretailer.com/industry-news/2025/04/07/why-allied-frameworks-went-asia-its-new-gravel-frame-layup
Brandvm.com
. "The 10 Biggest Athlete Deals of adidas". URL:https://www.brandvm.com/post/the-10-biggest-athlete-deals-of-adidas-the-superstars-rocking-the-3-stripes
Cursdeguvernare.ro
. "Producători de biciclete din România: 5 companii de pe piață". URL:https://cursdeguvernare.ro/producatori-de-biciclete-din-romania-5-companii-de-pe-piata.html
Cyclingnews.com
. "Who actually manufactures Pinarello frames?". URL:https://forum.cyclingnews.com/threads/who-actually-manufactures-pinarello-frames.17435/
Cyclingreview.nl
. "Shimano vs Campagnolo vs Sram: What are the differences?". URL:https://cyclingreview.nl/en/shimano-vs-campagnolo-vs-sram-what-are-the-differences/
Cyclingstage.com
. "Tour de France 2025 Route stage 13: Loudenvielle - Peyragudes". URL:https://www.cyclingstage.com/tour-de-france-2025-route/stage-13-tdf-2025/
Dakar.com
. "Dakar and CATRION team up to elevate catering experience at the Dakar 2025". URL:https://www.dakar.com/en/news/2025/dakar-and-catrion-team-up-to-elevate-catering-experience-at-the-dakar/192613
Dakar.com
. "Dakar World Partners". URL:https://www.dakar.com/en/dakar-world/partners
Derflex.com
. "What is the Advantages of Flyknit". URL:https://www.derflex.com/m/articledetail.asp?id=968
Designlife-cycle.com
. "Adidas FutureCraft 4D". URL:http://www.designlife-cycle.com/adidas-futurecraft-4d-shoes
Domestiquecycling.com
. "Tour de France 2025 route - Stage-by-stage guide". URL:https://www.domestiquecycling.com/en/features/tour-de-france-stage-by-stage-guide/
Edhec.edu
. "Are professional cycling teams too dependent on their sponsors?". URL:https://www.edhec.edu/en/research-and-faculty/edhec-vox/are-professional-cycling-teams-too-dependent-on-their-sponsors
Easycomposites.co.uk
. "How to Make a Carbon Fibre Bike Frame". URL:https://www.easycomposites.co.uk/learning/how-to-make-a-carbon-fibre-bike-frame
Easycomposites.co.uk
. "Split Mould Carbon Fibre Tube". URL:https://www.easycomposites.co.uk/learning/split-mould-carbon-fibre-tube
Fim-moto.com
. "Dakar 2025: Charting a New World". URL:https://www.fim-moto.com/en/news/news-detail/article/dakar-2025-charting-a-new-world
Forbes.com
. "What The Tour De France Can Teach Us About B2B Marketing". URL:https://www.forbes.com/councils/forbesagencycouncil/2024/07/16/what-the-tour-de-france-can-teach-us-about-b2b-marketing/
Freerider.ro
. "Diferențele între cadrele din carbon". URL:https://freerider.ro/mag/diferentele-intre-cadrele-din-carbon-32588
Giant.md
. "Ciclism în ploaie". URL:https://giant.md/ro/noutati/ciclism_in_ploaie
Global.yamaha-motor.com
. "Participating in Dakar 2024 to Develop Small Hydrogen Engines". URL:https://global.yamaha-motor.com/news/2023/1018/corporate.html
Gobraithwaite.com
. "The Content Marketing Origins of Le Tour de France". URL:https://gobraithwaite.com/thinking/the-content-marketing-origins-behind-le-tour-de-france/
Hedgehogcycling.co.uk
. "Stage 16 Tour de France 2025". URL:https://hedgehogcycling.co.uk/stage-16-tour-de-france-2025.html
Independent.co.uk
. "Tour de France 2025 route: stage guide, maps, and profiles". URL:https://www.independent.co.uk/sport/cycling/tour-de-france-2025-stage-guide-route-maps-profiles-b2794407.html
Inrng.com
. "Tour de France Stage 5 Preview". URL:https://inrng.com/2025/07/tour-de-france-stage-5-preview-caen/
Ktm.com
. "Daniel Sanders and KTM Win the 2025 Dakar Rally". URL:https://www.ktm.com/en-us/racing/racing-news/daniel-sanders-and-ktm-win-the-2025-dakar-rally.html
Les3vallees.com
. "The Col de la Loze, the unmissable challenge of the Tour de France". URL:https://www.les3vallees.com/en/news/col-loze-tour-de-france
Letour.fr
. "2025 Tour de France overall route". URL:https://www.letour.fr/en/overall-route
Mordorintelligence.com
. "Athletic Footwear Market Analysis". URL:https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/athletic-footwear-market
Motorsport.com
. "The leading contenders for victory at the 2025 Dakar Rally". URL:https://www.motorsport.com/dakar/news/the-leading-contenders-for-victory-at-the-2025-dakar-rally/10685473/
Nike.com
. "Nike Flyknit". URL:https://www.nike.com/flyknit
Nike.com
. "The spaces where Nike creates the future of sport". URL:https://about.nike.com/en/stories/the-spaces-where-nike-creates-the-future-of-sport
Nss-sports.com
. "Nike and Cristiano Ronaldo's Sponsorship". URL:https://www.nss-sports.com/en/lifestyle/40080/nike-cristiano-ronaldo-sponsor-football-boots
Olympics.com
. "Tour de France 2025 Stage 13 preview". URL:https://www.olympics.com/en/news/tour-de-france-2025-stage-13-preview-18-july-route-profile-schedule-watch-live
Pjammcycling.com
. "Cycling Hautacam | Legendary Climbs of the Tour de France". URL:https://pjammcycling.com/climb/1268.Hautacam
Pjammcycling.com
. "Stage 12: Tour de France 2025 | Auch > Hautacam". URL:https://pjammcycling.com/climb/3852.Tour-de-France-Stage-12
Procyclinguk.com
. "Everything you need to know about Mont Ventoux". URL:https://procyclinguk.com/everything-you-need-to-know-about-mont-ventoux-set-to-test-2025-tour-de-france-peloton/
Prodirectsport.com
. "Elite Rugby Boots". URL:https://www.prodirectsport.com/rugby/l/adults/departments-boots/activity-rugby/
Prodirectsport.com
. "Why is the Mizuno Made in Japan collection so expensive?". URL:https://www.prodirectsport.com/soccer/articles/buying-guides/why-is-the-mizuno-made-in-japan-collection-so-expensive/
Prodirectsport.com
. "What are the best rugby boots for backs?". URL:https://www.prodirectsport.com/rugby/articles/product-advice/what-are-the-best-rugby-boots-for-backs/
Prodirectsport.us
. "Men's Soccer Cleats". URL:https://www.prodirectsport.us/l/adults/departments-cleats/activity-soccer/
Productguideline.mizuno.com
. "Mizuno Morelia boots process". URL:http://productguideline.mizuno.com/football/process/
Procyclingstats.com
. "Tour de France 2025". URL:https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2025
Quora.com
. "What country makes Trek bikes?". URL:https://www.quora.com/What-country-makes-Trek-bikes
Raceteq.com
. "The 2025 Dakar Rally Explained". URL:https://www.raceteq.com/articles/2025/01/2025-dakar-rally-explained
Reddit.com
. "[OC] 2025 Tour de France stages: Normalized length and elevation, colored by type". URL:https://www.reddit.com/r/dataisbeautiful/comments/1m1qcyq/oc_2025_tour_de_france_stages_normalized_length/
Roverparts.com
. "Defender, Dakar Official Partnership Announced For 2025". URL:https://www.roverparts.com/roverlog-news-blog/defender-official-vehicle-partner-dakar/
Run4it.com
. "Carbon-plated running shoes". URL:https://www.run4it.com/blogs/journal/carbon-plate-running-shoes-are-me
Runrepeat.com
. "Best Marathon Running Shoes". URL:https://runrepeat.com/guides/best-marathon-running-shoes
Saudimarketresearchconsulting.com
. "Saudi Tourism Predicts Strong 8% Expansion in 2025". URL:https://saudimarketresearchconsulting.com/insights/articles/saudi-tourism-predicts-strong-8-expansion-in-2025
Sauditourism.sa
. "Annual Report 2023". URL:https://www.sta.gov.sa/content/dam/sauditourism/sta/documents/Annual-Report-2023-en.pdf
Skipass-meribel.com
. "Tour de France 2025 in Col de la Loze". URL:https://www.skipass-meribel.com/en/tour-de-france
Soccer.com
. "Best Soccer Cleats". URL:https://www.soccer.com/guide/best-soccer-cleats
Soccerbible.com
. "Mizuno: A Class Apart". URL:https://www.soccerbible.com/performance/football-boots/2015/02/mizuno-a-class-apart/
Sourcingwise.com
. "Where Are Asics Made?". URL:https://www.sourcingwise.com/en/where-are-asics-made/
Specialized.com
. "Worldwide Headquarters". URL:https://www.specialized.com/us/en/international-subsidiaries-and-distributors
Sportfive.com
. "Sponsorships in cycling". URL:https://sportfive.com/beyond-the-match/insights/sponsorships-in-cycling-how-the-biggest-brands-succeed
Sportguru.ro
. "Tipuri de anvelope bicicleta". URL:https://www.sportguru.ro/blog/tipuri-de-anvelope-bicicleta-cauciucuri/
Tennis-warehouse.com
. "Men's Tennis Shoes by Brand". URL:https://www.tennis-warehouse.com/Mens_Tennis_Shoes_by_Brand/catpage-MSHOEMAKER.html
Therunningweek.com
. "Carbon plate running shoes". URL:https://www.therunningweek.com/post/carbon-plate-running-shoes-do-they-really-make-you-faster
Timeout-racing.com
. "Dakar Rally Route 2025". URL:https://www.timeout-racing.com/dakar-rally/dakar-route
Trainerroad.com
. "Aero vs Light Bike and Wheels in the Mountains". URL:https://www.trainerroad.com/forum/t/aero-vs-light-bike-and-wheels-in-the-mountains/79618
Traveldailymedia.com
. "Ronaldo headlines Saudi Arabia's tourism blitz as Kingdom unveils boldest tourism campaign". URL:https://www.traveldailymedia.com/ronaldo-headlines-saudi-arabias-tourism-blitz-as-kingdom-unveils-boldest-tourism-campaign/
Weatherspark.com
. "Average Weather in January in Mecca, Saudi Arabia". URL:https://weatherspark.com/m/101170/1/Average-Weather-in-January-in-Mecca-Saudi-Arabia
Weatherspark.com
. "Average Winter Weather in Ha'il Saudi Arabia". URL:https://weatherspark.com/s/101927/3/Average-Winter-Weather-in-Ha'il-Saudi-Arabia
Wikipedia
. "2025 Dakar Rally". URL:https://en.wikipedia.org/wiki/2025_Dakar_Rally
Wikipedia
. "Adidas". URL:https://en.wikipedia.org/wiki/Adidas
Wikipedia
. "Boost (material)". URL:https://en.wikipedia.org/wiki/Boost_(material)
Wikipedia
. "Nike Sport Research Lab". URL:https://en.wikipedia.org/wiki/Nike_Sport_Research_Lab
Wikipedia
. "Trek Bicycle Corporation". URL:https://en.wikipedia.org/wiki/Trek_Bicycle_Corporation
Wikipedia
. "Tour de France". URL:https://en.wikipedia.org/wiki/Tour_de_france
Worldrugbyshop.com
. "Adidas Rugby Cleats". URL:https://www.worldrugbyshop.com/collections/adidas-rugby-cleats
X-raid.de
. "Dakar Route 2025: 7,700 kilometres through Saudi Arabia". URL:https://www.x-raid.de/en/dakar-route-2025-7700-kilometres-through-saudi-arabia/
YouTube
. "The evolution of the road bike". URL:https://www.youtube.com/watch?v=wNQfByTb3fU
YouTube
. "Aero vs Lightweight Bike". URL:https://www.youtube.com/watch?v=5hViY4O2gYQ
YouTube
. "Shimano Di2 vs SRAM AXS". URL:https://www.youtube.com/watch?v=iJAbRfrTjhk
Comentarii
Trimiteți un comentariu